(div: the Bookmakers) - Γιώργος Νικολαϊδης: "Είμαστε τρελοί κι ευτυχισμένοι - Φωτογραφίζοντας την άγρια πλευρά της δεκαετίας του '80" (εκδόσεις στο Περιθώριο) -
Αθήνα, Νοέμβριος 2017
Αθήνα, Νοέμβριος 2017
Kυκλοφόρησε πριν λίγες ημέρες το βιβλίο του φωτογράφου Γιώργου Νικολαΐδη «Είμαστε τρελοί κι ευτυχισμένοι- Φωτογραφίζοντας την άγρια πλευρά της δεκαετίας του ‘80» το οποίο αποτελεί την πρώτη εκδοτική εμφάνισή του.
Ο Γιώργος Νικολαΐδης ο οποίος έχει διαγράψει μακρά και εντυπωσιακή πορεία στο χώρο της φωτογραφίας από τις αρχές της δεκαετίας του ΄80 μέχρι τις ημέρες μας, ανέσυρε από το πλούσιο αρχείο του και κυκλοφορεί για πρώτη φορά μια σειρά ανέκδοτων μέχρι σήμερα φωτογραφιών που τράβηξε ο ίδιος καλύπτοντας σημαντικά γεγονότα στην περιοχή των Εξαρχείων και του κέντρου της Αθήνας, καθώς και σε διάφορες συνοικίες της μητρόπολης τη δεκαετία του ‘80.
Πρόκειται για ‘σκληρές’ ασπρόμαυρες φωτογραφίες στις οποίες καταγράφονται με ένταση και ρεαλισμό, οι κοινωνικές συγκρούσεις της εποχής εκείνης στα Εξάρχεια, το Χημείο και σε άλλες γειτονιές της Αθήνας, αλλά και μουσικά γεγονότα όπως η έκρηξη του ελληνικού πανκ, το φεστιβάλ Rock In Athens του 1985, οι αυτοοργανωμένες συναυλίες στο Πολυτεχνείο, στο Άλσος της Νέας Σμύρνης κ.ά.
----------------------------------------------
Το βιβλίο καλύπτει ‘φωτογραφικά’ την περίοδο 1984-1988 και περιέχει μοναδικές φωτογραφίες από την πρώτη «Επιχείρηση Αρετή» στα Εξάρχεια (φθινόπωρο 1984), η οποία εγκαινίασε μια διετία δαιμονοποίησης και άγριας καταστολής με διάφορες αφορμές. Όλα αυτά και αρκετά ακόμα μπαίνουν στο ‘κάδρο’ του Νικολαΐδη: η αντιφασιστική πορεία κατά την επίσκεψη Ζ.Μ. Λεπέν, η κατάληψη του Χημείου, η δολοφονία του Μιχάλη Καλτεζά, οι αντιπυρηνικές διαδηλώσεις μετά το ατύχημα του Τσερνόμπιλ, οι παρέες των πανκς, ο ‘πυρετός’ των συναυλιών, η ζώσα καθημερινότητα των ανθρώπων της δεκαετίας του ’80 κ.ά.
Τις φωτογραφίες του Γιώργου Νικολαΐδη συνοδεύουν σύντομα κείμενα που γράφτηκαν ειδικά για την παρούσα έκδοση και τα υπογράφουν κοινωνικοί επιστήμονες, ιστορικοί, δημοσιογράφοι και εκδότες εναλλακτικού Τύπου, όπως επίσης και μουσικοί όπως ο Αλέξης Καλοφωλιάς των Last Drive, συνοδοιπόροι οι περισσότεροι του γνωστού φωτογράφου κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ’80 αλλά και μετά από αυτήν. -----------------------------------------------------
Όπως γράφουν στον κοινό πρόλογό τους ο Δημήτρης Ιωάννου δρ. πολεοδομίας-χωροταξίας και μουσικός (Bokomolech) και ο Γιάννης Ν. Κολοβός δρ. σύγχρονης ιστορίας και εκδότης του φανζίν Β-23, «Ο Γιώργος Νικολαΐδης ήταν ένας από τους τρεις φωτορεπόρτερ –οι άλλοι δύο είναι ο Σάκης «Καρχαρίας» Παπαδόπουλος και ο Σπύρος Τσακίρης–, οι οποίοι μπορούσαν και κινούνταν άνετα στα Εξάρχεια καθ’ όλη τη δεκαετία του ’80. Έτσι, με τον φακό του αποτύπωσε τα πιο σπουδαία στιγμιότυπα της μικροϊστορίας αυτού του κόσμου, μέρος του οποίου άλλωστε υπήρξε και ο ίδιος».
‘Υστέρα από επιθυμία του Γ. Νικολαΐδη και με τη σύμφωνη γνώμη του εκδότη, αντίτυπα του βιβλίου θα δοθούν δωρεάν σε αυτόνομα στέκια, καταλήψεις και σε αυτοοργανωμένες βιβλιοθήκες. Μέρος των εσόδων από τις πωλήσεις θα διατεθεί στην πρωτοβουλία μουσικών Αντισώματα, καθώς επίσης και σε αυτοοργανωμένες δομές αλληλεγγύης και συλλογικότητες του χώρου
.
Ποιός είναι ο Γιώργος Νικολαϊδης
Γεννήθηκε στην Καβάλα το 1959 από γονείς καπνεργάτες και πέρασε δύσκολα χρόνια με φτώχια αλλά και περηφάνια. Αφού τελείωσε το Λύκειο στην πόλη της Καβάλας, κατέβηκε στην Αθήνα για να σπουδάσει στη Νομική Σχολή. Θα εγκαταλείψει λίγα χρόνια αργότερα τη Νομική κι ενώ χρωστούσε μόλις δύο μαθήματα για πάρει το πτυχίο του, κάνοντας τη μεγάλη στροφή προς την φωτογραφία επηρεασμένος από τον φίλο και μεντορά του στις φωτογραφικές αναζητήσεις Σωτήρη Παλαιολόγου.
Γράφτηκε στην Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου στο Τμήμα Εικονοληπτών πληρώνοντας μισή συνδρομή εκμεταλλευόμενος τη φοιτητική του ιδιότητα. Το σινεμά ήταν η αγάπη του: κυνηγούσε σαν τρελός τους Ταρκόφσκι, Ταβιάνι, Παζολίνι, Αντονιόνι, Φασμπίντερ και Γκοντάρ. Στην Σχόλη Σταυράκου είχε την τύχη να έχει για καθηγητές, μεγάλα μυαλά όπως τους Ραφαηλίδη, Κουκουλομάτη, Σκαλενάκη και Πάσχο οι οποίοι έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην μετέπειτα εξέλιξή του.
Με χρήματα που έβγαλε από δύσκολες περιστασιακές δουλειές αγόρασε τον πρώτο του φωτογραφικό εξοπλισμό ο οποίος περιελάμβανε, σώμα PENTAX K2dmd και φακούς 50mm1,2 ,24mm 2 ,120mm 2,8 poy- φακοί φωτεινοί που τον βοήθησαν, μαζί με τα πουσαρίσματα των φιλμ που έκανε να αποτυπώσει σε πολύ δύσκολες φωτιστικές συνθήκες τις συναυλίες και τα γεγονότα.
Το 1985 συμμετέχει με κινηματικές φωτογραφίες του στην πρώτη εναλλακτική συνάντηση στην Νέα Σμύρνη. Το 1985 ξεκίνησε την επαγγελματική του σταδιοδρομία από το περιοδικό ‘Αντί’, δίνοντας παράλληλα φωτογραφικό υλικό στο ‘Convoy’, την ‘Αλληλεγγύη’ ,την ‘Αρένα’ και τη ‘Δοκιμή’. Το 1986 συνεργάστηκε με την αξέχαστη Κατερίνα Γώγου για το φωτογραφικό εμπλουτισμό της ποιητικής της συλλογής της ‘Οι Απόντες’. Το 1987 εξασφαλίζει αποκλειστική συνεργασία με την Εφημερίδα ‘Η Πρώτη’.
Από το 1989 μέχρι το 2016 υπήρξε συνιδρυτής φωτοειδησεογραφικών πρακτορείων καλύπτοντας αμέτρητα γεγονότα σε Ελλάδα και εξωτερικό. Το 2017 ο Γ. Νικολαΐδης ξεκίνησε ψηφιοποίηση του ασπρόμαυρου φωτογραφικού υλικού των πρώτων του φωτογραφικών λήψεων. Όταν το πολύτιμο υλικό ήρθε στην επιφάνεια ο εκδότης Δημήτρης Αργυρόπουλος και ο ιστορικός Γιάννης Κολοβός του πρότειναν την έκδοση του παρόντος βιβλίου.
Οι εκδόσεις στο Περιθώριο του Δημήτρη Αργυρόπουλου γεννήθηκαν τον Δεκέμβρη του 2013 με σκοπό την παρουσίαση βιβλίων που έχουν να κάνουν κυρίως με τις τέχνες: μουσική, ζωγραφική, θέατρο, κόμικς κ.ά. Μέχρι σήμερα έχουν κυκλοφορήσει: δυο κόμικς του Κώστα Μανιατόπουλου, τα HOMMELESS #1 και #2 ( η λέξη Hommeless σκοπίμως με δύο m ), το βιβλίο για την παράσταση Norma, της κουκλοθεατρικής ομάδας Ανταμαπανταχού το οποίο συνοδεύεται με CD και Τα Ροκ Ημερολόγια του Γιώργου Τουρκοβασίλη- επανέκδοση του έργου που είχε κυκλοφορήσει παλαιότερα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου