hi tech special
- O ΕΘΙΣΜΟΣ ΣΤΙΣ ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ & ΣΤΑ SOCIAL MEDIA AΠΕΙΛΕΙ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΤΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ: "Χακάρουν το μυαλό μας"...υποστηρίζουν οι ίδιοι οι δημιουργοί των 'likes','twitts',του 'pull-to-refresh' etc. - ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΝ ΑΠΟΧΗ από την εκτεταμένη χρήση των ψηφιακών μέσων
by DK®
- O ΕΘΙΣΜΟΣ ΣΤΙΣ ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ & ΣΤΑ SOCIAL MEDIA AΠΕΙΛΕΙ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΤΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ: "Χακάρουν το μυαλό μας"...υποστηρίζουν οι ίδιοι οι δημιουργοί των 'likes','twitts',του 'pull-to-refresh' etc. - ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΝ ΑΠΟΧΗ από την εκτεταμένη χρήση των ψηφιακών μέσων
by DK®
To facebook και το twitter είναι, μεταξύ άλλων, η τεχνολογική πρέζα της εποχής και οι συνέπειες τους συγκρίνονται με τις αντίστοιχες της χρήσης καπνού ή ναρκωτικών. Αν αυτό το έλεγε κάποιος αρνητής της ψηφιακής επανάαστασης θα μας φαίνονταν, προφανώς, λογικό και αναμενόμενο. Όταν όμως στις παραπάνω τοποθετήσεις καταλήγουν, σήμερα, μετά από χρόνια δουλεiάς στις μεγαλύτερες εταιρείες νέας τεχνολογίας, ορισμένοι από τους κορυφαίους τεχνικούς και προγραμματιστές, τότε
αποκτούν ξεχωριστή σημασία.
Και ποιός άραγε θα περίμενε πως θα δημιουργούνταν ακόμη και κίνημα ενάντια στην αλόγιστη χρήση ψηφιακών μέσων από τους ίδιους τους δημιουργούς του "like", του "pull-to-refresh" και άλλων δημοφιλών εφαρμογών, που προτείνουν- ούτε λίγο ούτε πολύ- αποχή από τα smartphones, τα tablets, ακόμη και από τα laptops.
Ο 34χρονος Justin Rosenstein, δημιουργός του περίφημου "like", έχει "επιβάλει" στο νέο του iPhone μια εφαρμογή τύπου γονικού ελέγχου για να "αυτο-περιοριστεί" από τη χρήση του facebook και το κατέβασμα εφαρμογών και συγκρίνει τη μανία για τα likes με την ηρωϊνη, χαρακτηρίζοντας τα ως ψευδο-ευφορικά και ως μέσα αποπλάνησης. Ο Rosenstein ανήκει σε μια νέα γενιά τεχνικών της Silicon Valley που διαμαρτύρονται με διάφορους τρόπους για την άνοδο αυτού που αποκαλείται "οικονομία της προσοχής" και για ένα διαδίκτυο που πλέον χτίζεται κατ' απαίτηση της οικονομίας της διαφήμισης.
Ο κάποτε υπερδραστήριος υπάλληλος των μεγαλύτερων εταιρειών νέας τεχνολογίας (σήμερα διευθύνει μια εταιρεία που βελτιώνει την αποδοτικότητα σε δουλειές γραφείου) ανησυχεί για τις ψυχολογικές επιπτώσεις της ανεξέλεγκτης χρήσης ψηφιακών μέσων από δισεκατομμύρια ανθρώπους που αγγίζουν, σέρνουν το δάχτυλο τους ή χτυπούν οθόνες 2.617 φορές την ημέρα κατά μέσο όρο, σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες.
**************************************************
Όλα έχουν σχεδιαστεί, επισημαίνει ο Nil Eyal, συγγραφέας του Hooked και οργανωτής συνεδρίου για στελέχη εταιρειών που πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Απρίλη στο San Fransisco με θέμα τη "χειραγώγηση του κοινού στη χρήση προϊόντων". Ο Εyal που υποστηρίζει πως "είναι η παρόρμηση που κυριαρχεί στις νέες τεχνολογίες", έχει δημιουργήσει μια εφαρμογή (Pocket Points) που επιβραβεύει το χρήστη για το χρόνο αποχής του από το smartphone με στόχο "να απομακρυνθούμε από την ιδέα του ότι είμαστε αδύναμοι- να έχουμε τον έλεγχο".
Ο Tristan, που λειτουργεί πια περίπου όπως ένας ακτιβιστής- γράφει, δίνει διαλέξεις, κοινοποιεί με κάθε τρόπο - τονίζει πως "μια χούφτα άνθρωποι σε μια χούφτα εταιρείες, μέσω των επιλογών τους, αποφασίζουν τι θα σκεφτούν δισεκατομμύρια άνθρωποι- δεν υπάρχει πιο επείγον πρόβλημα από αυτό".
*****************************************************
Τα 'κεντρικά' της Google’s στη Silicon Valley. ’Φωτογραφία: Ramin Talaie για τη the Guardian
- πηγή:https://www.theguardian.comb & Paul Lewis in San Francisco
*DK R: Δημήτρης Ρουτσώνης/Chaos Admin - rootsdoc@gmail.com )
Άλλες μελέτες δείχνουν πως η συνεχής απόσπαση της προσοχής περιορίζει σοβαρά την ικανότητα συγκέντρωσης και πολύ πιθανόν να υποβαθμίζει το IQ. Ακόμη και η παρουσία ενός smartphone που είναι κλειστό θεωρείται αρκετή για να αποσπάσει την προσοχή. "΄Ολοι το παθαίνουν- όλη την ώρα" λέει ο Rosenstein ο οποίος υποστηρίζει πως "είναι πολύ συχνό οι άνθρωποι να εξελίσουν πράγματα με τις καλύτερες των προθέσεων αλλά που - ακούσια - έχουν αρνητικές επιπτώσεις".
**************************************************
Οι φηφιακές δυνάμεις της εποχής πάντως έχουν πραγματικά "καπαρώσει" ολόκληρο το πολιτικό σύστημα και ίσως απειλούν την ίδια τη δημοκρατία μας ακόμη και αν τραβήξουμε τη διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στον εθισμό στα social media και σε πολιτικούς "σεισμούς", όπως για παράδειγμα ήταν η εκλογή του Trump και το Brexit, σημειώνει ο Paul Lewis στη The Guardian.
Το κίνημα "αντίστασης" στην αλόγιστη χρήση ψηφιακών μέσων ξεκίνησε το 2007 από μια μικρή ομάδα τεχνικών μεγάλων εταιρειών- σαν ένα και μόνο, αλλά ιδιαίτερα "ηχηρό" click θετικής ενέργειας - που αντέδρασαν στην προσωρινή ευφορική ιδιότητα των likes, twitts κ.α. που λειτουργούν ως μέσα κοινωνικής επιβεβαίωσης, αλλά στην πραγματικότητα αξιοποιούνται μόνο διαφημιστικά.
Οι περισσότεροι μάλιστα από αυτούς τους τεχνικούς στέλνουν τα παιδια τους σε ελιτίστικα ίσως σχολεία, τα οποία όμως έχουν αποκλείσει από τα προγράμματα εκπαίδευσης τους τα iPhones, τα tablets- ακόμη και τα laptops, υιοθετώντας το ρητό του (μακαρίτη) rapper Biggie Smalls που χρόνια πριν, γράφοντας για το crack, έλεγε "neveer get high on your own supply".
Άλλοι πηγαίνουν το θέμα ακόμη πιο μακριά, αναρωτώμενοι αν τα smartphones επιδρούν αρνητικά στην ψυχολογία των παιδιών, συντελώντας σε καταθλιπτικές συμπεριφορές. Ειδικοί των νέων τεχνολογιών επισημαίνουν πως πίσω από κάθε εφαρμογή, παλιότερη ή πρωτοεμφανιζόμενη, βρίσκονται ψυχολογικά "τρικ" που οδηγούν ηθελημένα σε συνήθειες και πως τίποτε- ακόμη και το απλό scrollάρισμα- δεν είναι τυχαίο.
Όλα έχουν σχεδιαστεί, επισημαίνει ο Nil Eyal, συγγραφέας του Hooked και οργανωτής συνεδρίου για στελέχη εταιρειών που πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Απρίλη στο San Fransisco με θέμα τη "χειραγώγηση του κοινού στη χρήση προϊόντων". Ο Εyal που υποστηρίζει πως "είναι η παρόρμηση που κυριαρχεί στις νέες τεχνολογίες", έχει δημιουργήσει μια εφαρμογή (Pocket Points) που επιβραβεύει το χρήστη για το χρόνο αποχής του από το smartphone με στόχο "να απομακρυνθούμε από την ιδέα του ότι είμαστε αδύναμοι- να έχουμε τον έλεγχο".
Ακόμη πιο καυστικός, ο 34χρονος Tristan Harris, πρώην μηχανικός (και έως πρόσφατα, υπεύθυνος- για λογαριασμό της εταιρείας- για τη"φιλοσοφία" της προσέγγισης, μεταξύ άλλων, των χρηστών) της Google, θεωρεί πως "μας χάκαραν το μυαλό" και πως "οι επιλογές μας δεν είναι τόσο ελεύθερες όσο νομίζουμε πως είναι".
Ο Tristan, που λειτουργεί πια περίπου όπως ένας ακτιβιστής- γράφει, δίνει διαλέξεις, κοινοποιεί με κάθε τρόπο - τονίζει πως "μια χούφτα άνθρωποι σε μια χούφτα εταιρείες, μέσω των επιλογών τους, αποφασίζουν τι θα σκεφτούν δισεκατομμύρια άνθρωποι- δεν υπάρχει πιο επείγον πρόβλημα από αυτό".
Ο Tristan, που κάποτε σχεδίαζε προσεκτικά τα βήματα της παντοδύναμης εταιρείας ("ουσιαστικά βρισκόμουν για ώρες πίσω από ένα γραφείο, σε μια γωνιά" λέει ανάμεσα σε άλλα για την πρώην δουλειά του), πιστεύει πως, εκτός των άλλων, "αλλάζει η δημοκρατία και η ικανότητα μας να έχουμε τις συζητήσεις που θέλουμε και να έχουμε τις σχέσεις που θέλουμε".
"Δεν υπάρχουν ηθικοί φραγμοί- τα πάντα (στις εταιρείες) 'απαντούν' στην οικονομία της διαφήμισης και μόνον -(και κάποιοι) πειραματίζονται με τεχνικές "απόκτησης"/(σ.σ.εστίασης) της προσοχής" προσθέτει.
Ο Loren Brichter, 33 χρόνων, δημιουργός του pull-to-refresh που υιοθέτησε η Twitter δηλώνει σήμερα πως "δε σκόπευε στον εθισμό των χρηστών". Ο ίδιος πιστεύει πως τα smartphones είναι ιδιαίτερα χρήσιμα αλλά πολλές εφαρμογές τους είναι αναλόγως εθιστικές. "Αυτά δεν είναι καλά πράγματα. Όταν δούλευα, δεν ήμουν ώριμος να το σκεφτώ. Δε λέω πως είμαι ώριμος σήμερα- όμως είμαι λίγο περισσότερο ώριμος από τότε και μετανιώνω για τις αρνητικές επιπτώσεις" τονίζει.
*****************************************************
"Αν εταιρείες όπως η Google και το Facebook λένε πως απλά δίνουν στον κόσμο αυτό που θέλει, τότε το ίδιο μπορούν να ισχυριστούν και οι καπνοβιομηχανίες ή οι έμποροι ναρκωτικών", τόνισε επενδυτής που πριν από χρόνια αποκόμισε εκατομμύρια δολάρια από επενδύσεις στους δυο τεχνολογικούς κολοσσούς, αλλά που σήμερα ουσιαστικά "κατηγορεί" τις εταιρείες αυτές για τη διαφημιστιική τους τακτική.
Άλλοι πάλι, υποστηρίζουν πως πίσω από τη Google ή το Facebook υπάρχουν καλοί άνθρωποι, με καλές προθέσεις αλλά σύμφωνα με τα όσα υποστηρίζουν, οι εταιρείες αυτές θα συνεχίσουν να βλάπτουν τον κόσμο αν δεν αλλάξουν το σημερινό διαφημιστικό τους μοντέλο.
2B Con-T-NUDE...
- πηγή:https://www.theguardian.comb & Paul Lewis in San Francisco
*DK R: Δημήτρης Ρουτσώνης/Chaos Admin - rootsdoc@gmail.com )
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου