ΑΥΓΗ και NEW YORK TIMES: Tι Λωζάννη, τι Κοζάνη...
*plus: 3 video clips για την (ερευνητική) δημοσιογραφία ΣΗΜΕΡΑ
*plus: 3 video clips για την (ερευνητική) δημοσιογραφία ΣΗΜΕΡΑ
Πριν από λίγες ημέρες, κατά τη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου της εκδοτικής εταιρείας που ελέγχει την εφημερίδα Αυγή, ο πρόεδρος του δ.σ. ανακοίνωσε στα μέλη ότι το καράβι πάει για …φούντο. Το άνοιγμα στα
οικονομικά είναι τόσο μεγάλο που η εφημερίδα δεν τη βγάζει μέχρι τα Χριστούγεννα. Όσο για την κυκλοφορία της; Της πλάκας. Μόλις που ξεπερνάει τα 1.000 φύλλα ημερησίως πανελλαδικά, με τα μισά από αυτά να είναι πληρωμένες συνδρομές από υπουργεία, δημόσιους φορείς κι οργανισμούς- λεφτά του κοσμάκη δηλαδή.
Η εφημερίδα διακριτικά μεν αλλά απολύτως ξεκάθαρα, ζητάει ‘χείρα’ βοηθείας από την κυβέρνηση, η οποία μάλλον θα την προσφέρει. Ο ελληνικός λαός θα πληρώνει και πάλι τα σπασμένα γιατί η Αυγή δεν είναι Τα Νέα να αφεθεί να χρεοκοπήσει, όπως θα έπρεπε, ενώ δεν έχει καμία σοβαρή κυκλοφορία για να εξαγοραστεί από κανένα Ιβάν Σαββίδη ή κανένα Βαγγέλη Μαρινάκη. Θα πάει σαν το σκυλί στο αμπέλι αν δεν πέσει παραδάκι…
Πριν από λίγες ημέρες επισκέφτηκε τη χώρα μας για να δώσει διάλεξη, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της «The New York Times Company» και πρώην γενικός διευθυντής του BBC, Mark Thompson. Η διάλεξη αφορούσε δύο θέματα που γνωρίζει καλά ο 53χρονος μεγαλοδημοσιογράφος: η εικόνα κι ο ρόλος της δημοσιογραφίας στη νέα εποχή που ανέτειλε μετά την εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ και μετά το υπέρ του Brexit δημοψήφισμα στην Αγγλία, την πατρίδα του Thompson.
Οι New York Times αύξησαν κατά πάνω από 40.000 τις πληρωμένες συνδρομές (για το φύλλο και το internet) την πρώτη εβδομάδα της εκλογής Τραμπ- η μεγαλύτερη μεμονωμένη αύξηση της κυκλοφορίας από το 2011. Μέσα στο μήνα η εφημερίδα είχε τσιμπήσει 100.000 νέους συνδρομητές και έκλεισε τη χρονιά με 500.000 νέους αναγνώστες, αύξηση 47%. Αλλά και η Wall Street Journal αύξησε μέσα στο 2016 τους συνδρομητές της – σε όλα τα είδη της έκδοσης- κατά 150.000 ή 32%. Η Chicago Tribune πρόσθεσε άλλους 100.000 ψηφιακούς συνδρομητές καταγράφοντας αύξηση της τάξης του 76%.
Η αλήθεια είναι ότι τα διαφημιστικά έσοδα των εκδοτικών επιχειρήσεων στις ΗΠΑ πέφτουν, στην καλύτερη περίπτωση κατά μονοψήφιο νούμερο, συχνά όμως και περισσότερο, καθώς η διαφημιστική δαπάνη των επιχειρήσεων κατευθύνεται αλλού: στα social media, την προσωποποιημένη διαφήμιση, τον κινηματογράφο κ.ά. Η κυκλοφορία όμως ανθίσταται και, όπως είδαμε παραπάνω, αυξάνεται κιόλας. Γιατί όμως εκεί τα media αν και πιέζονται σκληρά από τη διαφημιστική βιομηχανία, καταγράφουν μικρές επιτυχίες κι εδώ πάμε από το κακό στο χειρότερο;
Γιατί εκεί οι εφημερίδες είναι συνεχώς απέναντι την πολιτική εξουσία – χωρίς να το παίζουν ‘αντιπολίτευση’ γιατί δεν είναι- αλλά και γιατί ακόμα ασκούν ‘ερευνητική δημοσιογραφία’. Βλέπουμε τι γίνεται με τις υποθέσεις του Τραμπ, βλέπουμε πως αντιμετωπίζουν μια σειρά ζητήματα όπως τα fake news, τον πόλεμο στην Μέση Ανατολή αλλά και τις ευρωπαϊκές υποθέσεις. Βλέπουμε ότι καταφέρνουν να αποκεφαλίζουν πολιτικούς με σκοτεινές ατζέντες και να βγάζουν στη φόρα τα άπλυτα της εξουσίας- μέχρι ένα βαθμό βέβαια…
Αντίθετα, εδώ στην Ελλάδα, οι εφημερίδες που κάποτε ήταν αντιπολιτευόμενες, όταν καταφέρουν να αναρριχηθούν στην εξουσία κι αρχίζουν το κυβερνητικό γλείψιμο, γίνονται τόσο γραφικές που δεν είναι πια ούτε για φτύσιμο. Πάρτε για παράδειγμα την Αυγή: στις μισές σελίδες της διαβάζουμε βαρύγδουπες αναλύσεις για το μέλλον της ευρωπαϊκής αριστεράς και του κομμουνισμού, αλλά και συνεντεύξεις με τρομερούς πανεπιστημιακούς, συνδικαλιστές και ακτιβιστές που ζητούν μια άλλη πολιτική για την Ευρώπη πριν ξυπνήσει για τα καλά το τέρας του φασισμού/ ναζισμού και μας κατασπαράξει και στις υπόλοιπες σελίδες λιβανιστήρια για τα υπέροχα μέτρα της κυβέρνησης που κόβουν συντάξεις, μειώνουν μισθούς, διαλύουν νοσοκομεία και σχολεία, αρπάζουν τα σπίτια των υπερχρεωμένων νοικοκυριών, ξεπουλάνε την περιουσία του ελληνικού λαού στο μαφιόζικο ευρωπαϊκό κεφάλαιο με τη βοήθεια των Ελλήνων ραντιέρηδων.
Ή παπάς ή ζευγάς λέει μια παροιμία αλλά η Αυγή την αγνοεί και κάνει την επαναστάτρια με μνημονιακό κιλοτάκι. Γι’ αυτό πουλάει πλέον 1.000 την ημέρα με τον ΣΥΡΙΖΑ στην κυβέρνηση.
Θανάσης Αντωνίου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου